Posted by : Unknown
Tuesday, 13 May 2014
TUKARKAN KE TULISAN JAWI NASAKH
Kursus
KAEDAH PENGAJARAN JAWI ini memfokaskan kepada memberi kemahiran
berkaitan strategi mengajar dalam aspek membaca dan menulis jawi pada
peringkat asas persekolahan. Pendedahan pengetahuan dan kemahiran
tersebut meliputi praktik penggunaanpelbagai kaedah; pendekatan serta
penyediaan aktivit-aktiviti dan bahan-bahan bacaan dan alat bantu
mengajar yang bersesuaian. Panduan kursus adalah berdasarkan kurikulum
dan sukatan pelajaran di persekolahan ugama di Brunei
ANTARA SERIBU PERSOALAN ?
qSEJAUH MANAKAH GURU DPULI09
BOLEH MENULIS JAWI NASAKH MENGIKUT KAEDAH YANG BETUL ?
qADAKAH SEMUA GURU DPULI09 PERNAH MENGAJAR MENULIS JAWI ?
qADAKAH GURU DPULI09 MENGETAHUI JENIS TULISAN JAWI NASAKH ?
qADAKAH GURU DPULI09 MEMAHAMI TUJUAN DAN OBJEKTIF MENGAJAR JAWI ?
qADAKAH PENDEKATAN DAN KAEDAH MENGAJAR JAWI YANG TELAH DIGUNAKAN OLEH GURU DPULI09 MENCAPAI OBJEKTIF ?
qADAKAH GURU DPULI09 PERNAH MENJALANKAN TINJAUAN TERHADAP MASALAH-MASALAH DALAM PEMBELAJARAN DAN PENGAJARAN JAWI DI SEKOLAH ?
qADAKAH GURU DPULI09 MEMPUNYAI PERSEPSI POSITIF TERHADAP KEPENTINGAN JAWI DI PERSEKOLAHAN UGAMA ?
qADAKAH GURU DPULI09 BERSETUJU BAHAWA
KEGAGALAN MURID MENGUASAI JAWI MENDATANGKAN KESAN NEGATIF TERHADAP
PENCAPAIAN PEMBELAJARAN UGAMA MURID-MURID ?
qADAKAH GURU DPULI09 PERNAH MENGIKUTI KURSUS / BENGKEL KAEDAH JAWI YANG DISEMPURNAKAN & JAWI BIASA
KANDUNGAN KURSUS
1.Pengenalan Kursus
2.Jawi Dalam Pendidikan
3.Kemahiran Menulis Jawi Nasakh
4.Kaedah Pengajaran Jawi
5.Pengayaan Dan Pemulihan Kemahiran Jawi
6.Penghasilan Teks kemahiran Jawi
7.Penghasilan ABM Pengajaran Jawi
8.Kajian Di Lapangan
9.Mikro Pengajaran Jawi
1.Kerja kursus: 70%
2Partisipasi 15%
3Laporan Kajian Lapangan 10%
4Penghasilan Teks 10%
5Penghasilan ABM 10%
6Mikro Mengajar 25%
2.Peperiksaan bertulis 30%
PELAJARAN JAWI
DI PERSEKOLAHAN UGAMA
DI PERSEKOLAHAN UGAMA
1)TULISAN DIGUNAKAN DALAM BUKU TEKS PELAJARAN UGAMA
2)TULISAN DIGUNAKAN UNTUK MENJAWAB SOALAN UJIAN DAN PEPERIKSAAN
3)TULISAN DIGUNAKAN GURU MENYEDIAKAN DOKUMEN PERSEDIAAN MENGAJAR DAN DI PAPAN TULIS SERTA ALAT BANTU MENGAJAR SEMASA MENGAJAR
4)JAWI DIMASUKKAN DALAM KURIKULUM PERSEKOLAHAN UGAMA
5)KAEDAH EJAAN IALAH KAEDAH JAWI ARAB (LAMA)
6)JENIS JAWI IALAH NASAKH
IMPLIKASINYA
1)GURU UGAMA WAJIB BOLEH MEMBACA JAWI DENGAN LANCAR
2)GURU UGAMA WAJIB BOLEH DAN MAHIR MENULIS JAWI DI BUKU TULIS MAHUPUN DI PAPAN TULIS
3)MURID WAJIB BOLEH MENULIS DAN MEMBACA JAWI
4)SEMUA GURU UGAMA TERLIBAT DALAM PENGAJARAN JAWI DI SEKOLAH
TUTORIAL – 1
SETIAP INDIVIDU WAJIB DAPATKAN DAN MEMILIKI DOKUMEN JAWI DALAM PENDIDIKAN NBD :
q Sukatan Pelajar Jawi Sekolahn Ugama & Sekolah Rendahq Buku Teks Persekolahan Ugama & Sekolah Rendah
qFormat Pemarkahan Jawi
Bawa & Bincangkan Semasa Perkuliahan Minggu Ke – 2
26-2-2010
kaedah pengajaran jawi
Huraikan strategi, kaedah, teknik pengajaran yang digunakan dalam pengajaran jawi. Pilih satu kaedah dan huraikan cara perlaksanaanya di dalam kelas.
1. PENGENALAN Masalah penguasaan jawi di kalangan murid-murid menjadi isu hangat yang diperkatakan. Dalam pelajaran Jawi, menguasai setiap kemahiran mengenal huruf jawi amatlah perlu dilalui oleh setiap murid apatah lagi murid-murid yang lemah, terutama dalam mengenal huruf jawi tunggal. Melalui pemerhatian saya, didapati mereka mengalami masalah dalam banyak perkara. Antara masalah-masalahnya ialah mereka seringkali sukar mengingat kembali apa yang telah diajar, terutama mereka keliru dengan bunyi dan bentuk-bentuk huruf jawi tunggal. Jadi,persediaan secara teori dan amali membolehkan sesuatu tugas itu dijalankan secara professional. Sebagai langkah awal, pembinaan strategi pengajaran dan pembelajaran pemulihan jawi amat penting bagi mencapai matlamat yang sebenar.
2. OBJEKTIF 2.1 Dapat memulihkan murid yang keciciran jawi dan mewujudkan suasana pembelajaranyang seronok dan aktif dalam pelajaran.
2.2 Dapat mengenal, menyebut dan menulis huruf-huruf jawi tunggal.
2.3 Mengubah cara pengajaran dan pembelajaran kepada yang lebih menarikdan menyeronokkan.
2.4 Meningkatkan daya ingatan pelajar melalui Seni dalam Pendidikanmelalui kaedah permainan
KELAS PEMULIHAN JAWI MENGIKUT PANDUAN j-QAF
•Pengenalan Konsep Pemulihan JawiKelas Pemulihan Jawi ialah pengajaran yang dilaksanakan oleh guru Kelas pemulihan Jawi j-QAF untuk memulihkan murid yang keciciran dalam jawi. kelas ini dijalankan serentak dengan jadual waktu persekolahan sedia ada.Murid yang keciciran dalam jawi akan dipulihkan dengan sekurang-kurangnya dapat mengenal,menyebut, dan menulis huruf-huruf tunggal, suku kata terbuka, suku kata tertutup dan perkataan mudah yang dibina daripada suku kata terbuka dan suku kata tertutup.
Kumpulan sasaran ialah murid-murid tahun satu yang tidak dapat melepasi ujian khas seperti tidak mengenal huruf tunggal atau suku kata terbuka. Mata pelajaran ini hendaklah menggunakan pendekatan yang dapat menarik minat murid-murid, mudah dan tidak membebankan. Pendekatan tersebut hendaklah lebih berkesan dan sesuai dengan tahap kemampuan murid-murid bagi memastikan keberkesanan pengajaran dan pembelajaran jawi serta menarik minat mereka untuk terus belajar sehingga mampu membaca dan menulis jawi.
KAEDAH PENGAJARAN JAWI
Teknik-teknik pembelajaran yang baik merupakan satu kaedah dalam usaha kita menghadapi pelajaran yang terbaik sebagai langkah untuk memperolehi kejayaan yang cemerlang di dalam bidang pembelajaran. Pelajar perlu memahami bahawa tidak ada satu ‘formula’ yang mesti dan tepat bagi merumuskan satu kaedah yang paling baik untuk menghadapi pelajaran melainkan ia banyak bergantung kepada diri pelajar itu sendiri.PENGAJARAN JAWI KEKUATAN DAN KELEMAHAN
KAEDAH PERMAINAN DAN NYANYIAN
1. Permainan adalah satu kaedah pengajaran yang akan dapat mengembangkan daya kreativiti dan memupuk minat terhadap Jawi. Penggunaan aktiviti permainan sebagai kaedah pengajaran dan pembelajaran dalam dan luar bilik darjah adalah berlandaskan prinsip ‘ bermain sambil belajar ‘. Tidak dinafikan, pengajaran pemulihan jawi akan menjadi lebih berkesan sekiranya dilaksanakan dengan inovasi pembelajaran yang menggunakan kaedah permainan. Inovasi ini memberi suntikan semangat untuk pelajar-pelajar mempelajari jawi dengan lebih intensif dan menarik.Contoh Pelaksanaan di dalam kelas
Tahun | 1 Kreatif & 1 Inovatif |
Bilangan Murid | 25 orang |
Masa | 60 minit |
tajuk | Membaca dan menulis suku kata terbuka daripada huruf ba dan ta |
Objektif | I. Murid boleh membaca suku kata terbuka daripada hurufl ba dan taII. Murid boleh menulis huruf konsonan ba dan ta yang disambung dengan huruf vokal alif, wa dan ya |
Strategi | Dari mudah kepada susah |
Cadangan aktiviti | Langkah 11.1 Guru memperkenalkan huruf dan bentuk-bentuk huruf(a) Menggunakan ‘mounting
board’ (kad imbasan)(b) Membentuk huruf ba dan ta dengan
menggunakan plastesin1.2 Menyebut huruf secara latih tubi, individu,
jantina dan kumpulan1.3 Guru memperkenalkan huruf vokal alif,
wau dan ya 1.4 Latih tubi membaca suku kataLangkah 2Membina dan
menulis perkataan daripada suku kata yang telah dipelajari. Guru juga
boleh menggunakan teknik2.1 Tunjuk cara- teknik yang digunakan
oleh guru sewaktu menjalankan pengajaran yang memerlukan
pelajar menguasai sesuatu kemahiran terlebih dahulusebelum
aktiviti sebenar dijalankanContoh:
وبوب = وب+ وبوبا = وب+ اوتاب = وت + اب 2.1 Sumbangsaran-guru meminta murid merekacipta perkataan daripada suku kata yang telah dipelajariII.2Penyelesaian masalah- guru menyediakan beberapa perkataan baru di dalam tulisan rumi. Pelajar dikehendaki membuat aplikasi berdasarkan kemahiran yang telah dipelajari tadi.Langkah 3Bermain permainan pancing ikan.Alatan: Objek ikan dikerat duaBatang pancingKad suku kataPersediaanObjek ikan diperbuat daripada polistrin atau kad manilaLetakkan magnet pada ikan dan tali pancing Cara permainan: •Permainan dijalankan secara berkumpulan •Pelajar dikehendaki mencantumkan kepala dan ekor ikan bagi membentuk perkataan •Kumpulan yang berjaya memancing dan menyusun suku kata menjadi perkataan dengan pantas dikira sebagai pemenang. |
KEKUATAN
Murid tidak merasa bosan atau jemuPenglibatan daripada semua murid.Melatih murid berinteraksi dengan bebas sesama mereka.Guru dapat mengenal dengan mudah kemampuan/kelemahan mereka.Guru tidak membelakangkan murid semasa proses P & P berjalan.
KELEMAHAN
Murid yang cergas sahaja dapat menerima pengajaran guru.Sedikit membebankan guru menyediakan BBM. Tidak semua tajuk mata pelajaran dapat digunakan dalam kaedah ini.Memerlukan peruntukan kewangan
2.KAEDAH PANDANG SEBUT
KEKUATANMendapat bimbingan secara langsung daripada guru.Semua murid terlibat.Murid berani mencuba.Keyakinan diri pelajar semakin bertambah.Mengasah potensi di kalangan murid-murid.Menambah minat membaca Al-Quran.Melahirkan kepimpinan murid
KELEMAHAN
Memerlukan guru yang mahir dalam kaedah ini.Perancangan dan persediaan yang teliti. Murid yang lemah rasa rendah diri.
3.KAEDAH LATIH TUBI
Teknik latih tubi adalah aktiviti pengulangan fakta-fakta atau kecekapan yang dipelajari. Teknik ini dikenali juga dengan teknik menghafaz.KEKUATAN
Mencapai taraf penguasaan kemahiran di samping menjamin kekekalannya. ayat atau mengingat fakta-fakta penting. Mendapat bimbingan secara langsung daripada guru.Keyakinan diri murid bertambah.Mengasah potensi murid-murid.Melahirkan sifat kepimpinan di kalangan murid-murid.Penglibatan semua murid.Melahirkan sikap berani mencuba di kalangan murid-murid.Menambah minat
KELEMAHAN
Menghadkan kebebasan berfikir muridMurid tidak dapat menghasilkan kretiviti sendiriMemerlukan guru yang mahir dalam menjalankan kaedah ini semasa mengajar Sebelum pengajaran dijalankan guru seharusnya membuat perancangan dan persediaan yang teliti.
4. KAEDAH IMLAK
Imlak (dictate) bermaksud pembacaan dengan suara yang lantang sesuatu sumber (perkataan, frasa, ayat) untuk ditulis oleh orang lain.Pengimlakan melibatkan dua kemahiran berbahasa iaitu kemahiran mendengar dan kemahiran menulis secara mekanis. Menulis secara mekanis dalam imlak ialah menyalin unit bahasa sama ada huruf, suku kata, perkataan, ayat atau wacana.KEKUATAN
Murid dapat menggunakan kemahiran mendengar dengan jelas.Penglibatan daripada semua murid.Mengukuhkan ejaan.Melatih pendengaran pada sebutan intonasi perkataan dan ayat.Membantu murid dalam bentuk membuat nota-nota ringkas.Guru tidak membelakangkan murid semasa proses P & P berjalan.
KELEMAHAN
Memerlukan guru yang mahir dalam kaedah ini.Perancangan dan persediaan yang teliti.Murid yang mempunyai masalah pendengaran tidak dapat mengikuti dengan baik.5.Murid dapat menggunakan kemahiran mendengar dengan jelas.Penglibatan daripada semua murid.Murid yang cerdas sahaja dapat menerima pengajaran guru.Murid yang mempunyai masalah pendengaran akan ketinggalanMurid yang lemah cepat bosan dan mula buat aktiviti sendiri.
5.KAEDAH MENGEJA
KEKUATANMurid dapat menggunakan kemahiran mendengar dengan jelas.Penglibatan daripada semua murid.
KELEMAHAN
Murid yang cerdas sahaja dapat menerima pengajaran guru.Murid yang mempunyai masalah pendengaran akan ketinggalanMurid yang lemah cepat bosan dan mula buat aktiviti sendiri.
6.KAEDAH KEFAHAMAN
KEKUATANMendapat bimbingan secara langsung daripada guru.Keyakinan diri murid bertambah.Mengasah potensi murid-murid.Melahirkan sifat kepimpinan di kalangan murid-murid.Penglibatan semua murid.Melahirkan sikap berani mencuba di kalangan murid-murid.
KELEMAHAN
Memerlukan guru yang mahir dalam menjalankan kaedah ini semasa mengajar Jawi ini.Sebelum pengajaran dijalankan guru seharusnya membuat perancangan dan persediaan yang teliti.Murid yang lemah rasa rendah diri.
7.KAEDAH HURUF
KEKUATANMendapat bimbingan secara langsung daripada guru.Semua murid terlibat.Murid berani mencuba.Keyakinan diri pelajar semakin bertambah.Mengasah potensi di kalangan murid-murid.
KELEMAHAN
Memerlukan guru yang mahir dalam kaedah ini.Perancangan dan persediaan yang teliti.Murid yang lemah rasa rendah diri.
8.KAEDAH PENGAYAAN
Pengayaan adalah sejenis aktiviti pembelajaran yang menarik dan mencabar untuk memberi peluang kepada murid-murid meningkatkan pencapaian mereka. Biasanya aktiviti ini diberikan kepada murid yang telah berjaya menguasai satu atau beberapa kemahiran asas tertentu.KEKUATAN
Pengayaan adalah sejenis aktiviti pembelajaran yang menarik dan mencabar untuk memberi peluang kepada murid-murid meningkatkan pencapaian mereka. Biasanya aktiviti ini diberikan kepada murid yang telah berjaya menguasai satu atau beberapa kemahiran asas tertentu.
KELEMAHAN
Murid yang cerdas sahaja dapat menerima pengajaran guru.Murid cepat bosan kerana banyak aktiviti yang terpaksa mereka buat.
REFLEKSI PELAKSANAAN PEMBELAJARAN PEMULIHAN JAWI
Konsep kelas pemulihan jawi yang dlaksanakan di bawah j-Qaf adalah satu alternatif yang harus diberi pujian kerana ia adalah usaha murni untuk memartabatkan jawi seterusnya dapat melahirkan insan yang berakhlak mulia. Ini adalah kerana murid yang celik Jawi dapat menguasai pelajaran Agama dengan lebih mudah. Pelaksanaan pemulihan Jawi sedikit sebanyak dapat membantu murid yang lemah, dengan wujudnya kelas ini dapat memberi peluang kepada guru untuk menumpukan perhatian kepada proses pengajaran mereka walaubagamanapun pelaksanaan pengajaran Jawi tidak dapat lari daripada kebaikan dan kelemahannya.Sepanjang tempoh saya mengajar atau bertindak sebagai guru pemulihan Jawi terdapat kelebihannya dari segi proses P & P yang lebih kepada permainan.Ini dapat menarik minat pelajar untuk meneruskan pembelajaran. Terdapat pelbagai teknik yang boleh dlaksanakan seperti yang telah diterangkan dibawah tajuk kaedah pengajaran Jawi, namun masih ada kelemahan dari segi pelaksanaan kerana mungkin di sekolah yang saya mengajar terdapat ramai murid pemulihan kerana kelas kami digabungkan iaitu dua dalam satu. Ini manyebabkan guru tidak dapat memberi tumpuan yang lebih kepada mereka yang lemah. Alat-alat permainan juga terhad, jadi tidak semua murid dapat mengambil bahagian .Ini menimbulkan rasa tidak puas hati mereka. Selain daripada itu peruntukan masa untuk pemulihan jawi hanya sejam seminggu, pada pendapat saya ia tidak mencukupi kerana mereka perlu diberi latihan yang banyak terutama dari segi penulisan.
Sebagai tindakan , sebagai guru pemulihan jawi, teknik yang pelbagai perlu di aplikasikan agar proses p & p dapat dilaksanakan dengan lebih berkesan. Guru juga tidak seharusnya bergantung kepada ABM yang disediakn oleh jabatan sebaliknya menggunakan kreativiti sendiri untuk mempelbagaikan teknik dan strategi. Selain daripada itu kelas pemulihan Jawi memerlukan ramai guru terutama bagi kelas yang mempunyai ramai murid khasnya seperti sekolah kami yang menggabungkan dua kelas pada satu masa. Bilangan murid yang ramai tidak membolehkan kami mengenalpasti masalah murid dengan teliti serta tidak dapat memberi bimbingan dan tunjuk ajar yang lebih efektif dan berkesan.
PENUTUP
Alhamdulillah dengan keizinanNya tugasan ini dapat disiapkan. Harapan saya(hamba Allah) semoga tugasan ini dapat memberi sedikit panduan untuk pembelajaran jawi yang dijalankan di sekolah. Dikesempatan ini juga saya ingin memohon kemaafan di atas segala kekurangan dan cacat cela yang terdapat dalam folio ini.–(hamba Allah, unknown forward e.mail)
BIBLIOGRAFI
Che Siah Che Man,( 2006). Pendekatan Pengajaran Jawi. Kuala Lumpur: Dewan Bahasa dan Pustaka.Buku Panduan Perlaksanaan Model-Model Pengajaran dan Pembelajaran dan Kokurikulum,( 2004).Kementerian Pelajaran Malaysia.